Fysiotherapie wel vergoed in 2013!

Op dit moment zijn er veel veranderingen en misverstanden omtrent vergoedingen fysiotherapie voor 2013, wat zorgt voor veel onrust bij de consument.

Maar wees gerust, Fysiotherapie wordt voor het merendeel vergoed vanuit de aanvullende verzekeringen. Slechts een deel van de vergoedingen (chronisch en kinderen tot 18 jaar) vindt plaats vanuit de hoofdverzekering.

Wat gaat er dan wel veranderen in 2013 voor Fysiotherapie?
De eigen bijdrage voor chronische aandoeningen wordt verhoogd van 12 naar 20 behandelingen.
De eerste 20 behandelingen kunnen vergoed worden uit de aanvullende verzekering, maar dat is afhankelijk of u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie en welke polisvoorwaarden daarin staan met betrekking tot vergoeding van fysiotherapie. Er zijn echter erg veel aanvullende polissen die niet een volledige dekking van 20 behandelingen geeft.
Het is dus mogelijk, dat u daarvan toch een deel zelf moet betalen. Raadpleeg goed de voorwaarden van uw aanvullende polis en pas die aan als u dit belangrijk vindt.
Wordt er bij u in 2013 een chronische aandoening geconstateerd die voorkomt op de chronische lijst dan betaalt u de eerste 20 behandelingen zelf. Of als u aanvullend verzekerd bent dan gaat dit eerst uit de aanvullende verzekering. Voorbeeld: u bent aanvullend verzekerd voor 12 behandelingen dan hoeft u dus maar 8 behandelingen zelf te betalen. Na die 20 behandeling komt de vergoeding uit de hoofd verzekering. Heeft u in 2011 een chronische aandoening die ook in 2013 op de chronische lijst staat, dan veranderd er voor u niets. U hoeft het aantal behandelingen dat in 2013 voor eigen rekening komt niet alsnog te betalen!
Helaas komen er een aantal chronische aandoeningen te vervallen op de chronische lijst van 2013.

• wervelfractuur als gevolg van osteoporose;
  • reumatoïde artritis of chronische reuma;
  • chronische artriden;
  • spondylitis ankylopoetica (morbus Bechterew);
  • reactieve artritis;
  • juveniele (idiopatische) chronische artritis.
  • myocard-infarct;
  • status na coronary artery bypass-operatie (CABG);
  • status na percutane transluminale coronair angioplastiek (PTCA);
  • status na hartklepoperatie;
  • status na operatief gecorrigeerde congenitale afwijkingen.

Voor een totaal overzicht van de chronische lijst klik op de volgende link http://www.defysiotherapeut.com/chronische-lijst.pdf

Voor kinderen tot 18 jaar worden maximaal 18 behandelingen uit de hoofdverzekering vergoed. Mochten er meer behandelingen nodig zijn, dan zullen deze worden vergoed uit de aanvullende verzekering, als zij of hun ouders een aanvullende verzekering hebben afgesloten.

Kortom: Voor "gewone" behandelingen fysiotherapie komt de vergoeding uit de aanvullende verzekering en is het aantal behandelingen variërend naar gelang uw polis, hiervoor wordt geen eigen bijdrage of eigen risico gerekend.

foto1